Fusies hangen aan elkaar van kwartjes en functies
Fusies hangen aan elkaar van kwartjes en functies
Ik heb vorige week – op verschillende locaties – Dik Wessels en Marc de Vries mogen aanhoren. Natuurlijk ging het over ondernemerschap, de één heeft met de bouw en met investeringen (via Regge – borgh) een aardige boterham verdiend, de ander heeft eerst Monsterboard groot gemaakt en daarna Hyves. Fusies en overnames lukken niet alleen als bedrijven bij elkaar passen en een aan vulling op elkaar zijn qua product of marktgebied. Zo vertelde Wessels dat in de tijd dat er nog geen mobiele telefoons waren hij vanuit een telefooncel sprak om de deal met IBB Kondor te beklinken, maar dat op een bepaald moment zijn kwartjes op waren. Gelukkig hadden ze bij Kondor aan die mogelijkheid gedacht en ze hebben niet direct de samenwerking gecanceld toen Wessels door zijn kleingeld heen was. Wel een grappig gegeven, één van de rijkste mensen van Nederland zonder geld… Er zijn mogelijkheden geweest om het Rijssense bouwbedrijf verder uit te bouwen met TBI en met Heijmans, maar het liep fout op bijvoorbeeld de vestigingsplek van het hoofdkantoor. Rijssen is nogal heilig voor Wessels. Toen later Kondor Wessels samenging met Volker Stevin, wenste Wessels dat zijn naam tussen de beide andere namen ingezet zou worden: Volker Wessels Stevin. “In het taalgebruik valt altijd een naam af, de eerste of de derde en dan was Wessels in elk geval gewaarborgd in de naam.” De verkoop van 42,5 procent van de aandelen Wessels aan CVC is ook een gevoelskwestie geweest, zo vertelde hij. Natuurlijk ging het om geld, maar Wessels en de roofridder Rolly van Rappard golfden samen en het bleek te klikken. Bij FC Twente sprak Marc de Vries. Hij was daar op uitnodiging van Joop Munsterman en dat was natuurlijk saillant omdat Munsterman in zijn tijd als topman van Wegener dat Hyves heel graag wilde inlijven. Het Engelse moederbedrijf dacht daar anders over en bedankte de FC Twentepreses hartelijk voor bewezen diensten. Nu heeft de Telegraaf Media Groep Hyves (een social-netwerksite) overgenomen voor een bedrag van rond de vijftig miljoen Eén van de oprichters van Hyves was Raymond Spanjar die over het bedrijf en de verkoop het fraaie boek Van 3 naar 10.000.000 vrienden schreef. De Vries (Almeloër van geboorte: “Ik kijk zondag altijd meteen naar de uitslagen van FC Twente en Heracles”) blijkt in het boek één van de stuwende krachten achter de verkoop. Hij sprak met Munsterman bij Van der Valk waar ze elkaar zo ongeveer in de armen vielen. Voor Munsterman was het binnenhalen van Hyves zoiets geweest als de komst van McClaren bij FC Twente, zei hij destijds. Het is allemaal mooi omschreven. Het gaat om vaak onwaarschijnlijke hoeveelheden geld (“De bank had het bedrag met de hand op de bijschrijving gezet…”), maar de verhalen er omheen zijn eigenlijk nog veel mooier…
Nog geen reacties