Eredivisie Live: Wil clubs helpen maximale exposure te scoren
Voetbal, voetbal en nog eens voetbal. Dat biedt Eredivisie Live, 24 uur per dag, zeven dagen per week. In heel korte tijd is Eredivisie Live gegroeid van een zogenaamde weekendzender met veel herhalingen (zoals ‘classic matches’) naar een volwaardig voetbalkanaal dat dagelijks live wedstrijden uit binnen- en buitenland uitzendt: van natuurlijk de eredivisie tot de Jupiler League, van de KNVB-beker tot de FA-cup en tot aan de Europa league. Eredivisie Live is voor een klein stukje ook van FC Twente; we spraken met Arno de Jong, directeur Media en Marketing van Eredivisie Live. Hij ziet veel kansen waardoor de betaalzender en de BVO’s elkaar kunnen en moeten versterken.
Tien jaar lang werkte De Jong (40) in verschillende marketingfuncties bij uitgeversconcern PCM. Ruim anderhalf jaar geleden (1 september 2009) stapte hij over naar de voetbalzender met als opdracht om het merk Eredivisie Live bij iedere voetballiefhebber op het netvlies te branden. Dat lukt goed. Iedereen kent het spotje waarbij bekende voetballers ‘Ik heb het..’ zeggen en daarbij doelen ze dan natuurlijk op Eredivisie Live. Het is het derde seizoen voor de voetbalzender en het afgelopen jaar is het aantal abonnees met zo’n vijftig procent gestegen tot boven een half miljoen. Volgens De Jong zal ook dit jaar het aantal abonnees weer sterk stijgen. Maar daarvoor heeft hij wel de hulp nodig van de clubs.Bewezen bestaansrecht Na het fiasco van Sport 7 met de bekende oneliner ‘We gaan wat nieuws doen’ is met iets minder poeha Eredivisie Live in de markt gezet. Er zijn drie aandeelhouders (Eredivisie NV waarvan FC Twente
aandeelhouder is, Endemol en de KNVB). Eredivisie Live heeft in die paar jaar zijn bestaansrecht bewezen; fusies met concurrerende zenders als Sport 1 (waar vroeger wel over gesproken is) zijn niet meer aan de orde. “We zijn veel groter dan Sport 1, wij zijn ervan overtuigd dat we als Eredivisie Live sterker zijn en het zelf kunnen, dat blijkt ook uit onze groeicijfers.”
Tweeledig belang
De Jong bezoekt al zijn aandeelhouders frequent: “We praten met de clubs over onze reclamecampagne, over welke acties gaan we doen, over de programmering, kortom over alles waar we mee bezig zijn. En dat is een tweeledig belang.” Inderdaad, want bij de clubs zijn potentiële abonnees te vinden. Vooral bij FC Twente, dat vorig jaar kampioen werd en ook Eredivisie Live profiteered daar flink van: het aantal abonnees in het oosten van het land steeg verhoudingsgewijs sterker dan in de rest van het land. Hoe ze dat weten? In de eerste plaats dankzij de adresgegevens van de abonnees, maar ook omdat aan een abonnee vragen gesteld worden, zoals over de club waar hij fan van is. Voor FC Twente is het heel interessant om te weten wie in Twente een abonnement heeft op Eredivisie Live, want dat kan een potentiële seizoenkaarthouder zijn. Maar FC Twente heeft er ook baat bij om Eredivisie Live groot te maken, want het levert meer geld op (dividend en andere uitkeringen) en de wedstrijden worden door veel mensen gezien. Andersom wil Eredivisie Live dolgraag weten wie een seizoenskaart heeft van FC Twente (en dus van voetbal houdt), maar nog geen abonnement heeft op de voetbalzender. “Twente heeft enorm veel contacten, zowel met consumenten als met zakelijke ondernemers in de regio.” Koppelingen zijn gemakkelijk te bedenken: bij een abonnement op Eredivisie Live twee gratis kaartjes voor een wedstrijd van FC Twente en andersom twee maanden lang gratis Eredivisie Live als je voor een bepaald bedrag in de (web) shops koopt. “We proberen op allerlei manieren de activiteiten van de club en Eredivisie live aan elkaar te koppelen.” FC Twente heeft veel contacten met de amateurverenigingen in de regio en organiseert af en toe bijeenkomsten rond wedstrijden. “En daar willen we dan ook graag bij zijn.”
We praten met de clubs over alles waar we mee bezig zijn
Paar honderdduizend kijkers
Alle wedstrijden van de eredivisie worden live uitgezonden, Eredivisie Live heeft vier kanalen (behalve op de satelliet, dan zijn het er twee) en om de abonnee zo goed mogelijk te bedienen, zijn ook de aanvangstijden verspreid. De prijzen die de verschillende providers aanbieden, variëren van 9,45 tot 16,95 euro. Daar heeft Eredivisie Live geen invloed op, zegt De Jong. “Wij hanteren een adviesprijs, maar de kabelaars bepalen zelf welke prijs ze willen vragen voor Eredivisie Live. Ik vind 16,95 nog erg goed goedkoop als je het vergelijkt met een stadionbezoek. En als je international vergelijkt met Engeland, Spanje of Italië, dan is 16,95 euro erg weinig.” Maar op Emmen-Veendam zitten toch niet heel veel mensen te wachten, merken we plagerig op: “De Jupiler League wordt door zo’n tachtig- tot negentigduizend mensen bekeken. Dat is voor ons een heel mooie aanvullende programmering op de eredivisiewedstrijden.” Voor Eredivisie Live is FC Twente een geweldige partner. Eredivisie Live registreerde een enorme groei van Twente-aanhangers. “Zowel op onze website als op het tv-kanaal. Ja, we delen die kennis met FC Twente.” De Jong weet natuurlijk precies naar welke clubs het meeste gekeken wordt. “De populariteit van FC Twente is afhankelijk van de tegenstander en van de speelavond, op welk kanaal de wedstrijd wordt uitgezonden en van welke andere wedstrijden er worden uitgezonden. Maar gemiddeld kijken er altijd wel een paar honderdduizend mensen naar de wedstrijden van FC Twente die via Eredivisie Live worden uitgezonden.”
Club TV
Grote clubs als Barcelona, Real Madrid, Manchester United, maar ook Ajax, Feyenoord en PSV hebben professionele eigen televisiekanalen. Maar ook FC Twente TV timmert aan de weg. Dat moet Eredivisie Live toch pijn doen. “FC Twente TV is mijns inziens de kinderschoenen ontgroeid en staat op een zelfde niveau als Feyenoord en PSV. Nee hoor, clubtelevisie en Eredivisie Live vullen elkaar juist aan. Het wordt zelfs deels door ons gefinancierd. FC Twente TV maken we samen met FC Twente, wij zijn deels opdrachtgever voor FC Twente TV, want FC Twente TV is ook bij ons op Eredivisie Live te zien. En vervolgens ook op de website van FC Twente.” En daar blijft het bij, want het moet wel exclusief blijven, Aldus De Jong. “Je zit toch anders in je luie stoel voor de tv dan achter een pc te kijken. En die beelden zijn alleen bij ons te zien. Eredivisie Live is van en voor de clubs, wij willen de clubs helpen om maximale ‘exposure’ te scoren. Maar wat wij financieren, kan niet bij SBS6 of RTL7 te zien zijn, dat is logisch. Als het af en toe op internet wordt gebruikt, ja, dat respecteren wij.”
Nog geen reacties