Twentevisie Jaargang 23, 2011

Bikkel wil in Twente gaan knallen

Henri Frijlink wil met zijn bedrijf Bikkel binnenkort ook gaan knallen in Twente.

Bikkel levert mensen die met hun handen werken. Een uitzendbureau dat in de afgelopen jaren langzaam maar zeker de markt verovert. Crisis? Niet voor Bikkel, dat vooral in het noorden van het land bekendheid geniet, maar dit jaar het oosten van het land wil “gaan knallen.” Bikkel? Rare naam! “Het bedrijf is door mijn compagnon Bert Meinen en door mij opgezet. En wij zijn twee bikkels…” De gouden formule van Henri Frijlink (41), zoon van een postbode.

De uitzendsector zit nog een beetje bij te komen van de crisis. Want als het slechter gaat is het inhuren van tijdelijk personeel ongeveer het eerste waarop bedrijven bezuinigen. Bikkel heeft daarentegen topjaren achter de rug die alleen iets getemperd worden door de winter van 2009 en 2010. “We zijn begonnen in 1999 en dit zijn de eerste twee winters waarmee wij als bedrijf te maken hebben gekregen. Maar desondanks hebben we een goed jaar achter de rug.” Bikkel is expert in het tijdelijk leveren van vakmensen in beroepen met handwerk, zoals in elektrotechniek, in de grond-, weg- en waterbouw en de utiliteitsbouw. “Op dit moment hebben we het razend druk in de asbestsanering en de sloopsector. “ Het hoofdkantoor zit in Hoogeveen, maar ook in Staphorst zit een vestiging. “In totaal heb ik zevenhonderd mensen aan het werk van wie de helft in vaste dienst.” Klanten zitten vooral in Drenthe. “We gaan in het najaar los in Groningen. We willen dat ook dit jaar in Heerenveen doen en de bedoeling is ook dat we naar het oosten uitbreiden. Daarvoor zoek ik nog mensen die de tent kunnen leiden voor ons. Dus als nog een of andere bankmanager zich niet meer thuis voelt bij zijn bank, dan kan hij zich melden bij ons.” U zoekt bankmensen? “Onze huidige directeur is drie jaar geleden overgestapt van de ING naar ons, en ik moet zeggen, hij doet het voortreffelijk. We zoeken mensen die met mensen om kunnen gaan, die kunnen netwerken, die weten wat een klant wil.”

Hein Heun.

Bikkel heeft al veel opdrachtgevers in het oosten van het land. “We hebben in Enschede de sneeuw van een aantal danken geruimd in opdracht van het sloopbedrijf Hein Heun. Met een kraan, een grote containerbak eraan en daarin hebben we de sneeuw geschept.” Bikkel zoekt nog steeds mensen die goed met de handjes kunnen werken, het maakt niet uit in welke sector. “Wij zijn natuurlijk wel een uitzendorganisatie, maar we werken precies andersom. Een uitzendbureau krijgt werk aangeboden van een bedrijf en zoekt daar iemand bij. Wij nemen mensen in dienst aan en zoeken werk. We doen het net andersom. Het klinkt misschien arrogant, maar we zitten nooit achter werk aan. We  hebben werk genoeg.” En mensen willen graag bij Bikkel werken, liever nog dan bij een gerenommeerd bouwbedrijf bijvoorbeeld. “Als je goede mensen wilt hebben, dan moet je die mensen ook goede pensioenvoorwaarden, goede arbeidsregelingen en goede sociale voorwaarden bieden. Vaak kunnen wij ook iets meer betalen, omdat de klant ook wel iets meer per uur wil betalen voor de flexibiliteit. Heb ik geen werk voor de mensen, dan hebben wij een probleem, want we betalen gewoon door.” Daarvoor heeft Bikkel in de afgelopen jaren aardig wat vet op de botten gekregen. Bikkel werkt veel met mensen uit Oost-Europa. In het begin waren dat vooral veel Polen. “Ik had het idee dat veel Polen inzakten qua arbeidsmoraal, we hadden ook wat akkevietjes met Polen die te veel dronken, dus toen zijn we naar Letland gegaan. Dat bedrijf heb ik onder anderen met de bekende Twentse ondernemer Jan Boomkamp opgezet.“

Vastgoed.

In de afgelopen jaren konden de mensen ook in de winter gewoon doorwerken en werd er veel geld verdiend bij Bikkel waarmee andere bedrijven werden overgenomen of opgezet. Onder het vastgoedbedrijf hangen inmiddels zo’n vijftig winkelpanden. “Dat was eigenlijk de reden om in vastgoed te investeren, dan kunnen we in de winter in ons eigen werk voorzien.” Maar alle panden zijn inmiddels wel opgeknapt, dus van de vorst, de kou en de sneeuw heeft Frijlink inmiddels zijn buik vol. In de Bikkel Groep zitten inmiddels nog veel meer bedrijven, van vastgoed tot payrolling en van ICT tot hondenpenningen. En Frijlink kan leuk vertellen over hoe hij aan die bedrijven is gekomen. “Ik was helemaal flauw van al die ICT-bedrijven die bij ons aan het werk waren geweest. Op een gegeven moment kom ik een jongen tegen die wel verstand van zaken had. Ik heb hem enthousiast gemaakt om voor zichzelf te beginnen, hij had de middelen niet, wij wel. Bob ICT heet het bedrijf, het bestaat drie jaar en er werken inmiddels zeven mensen – het loopt als een tierelier. En wij hebben een goed ICT-bedrijf voor Bikkel.”

Kassa.

Frijlink heeft een hond. En die hond had last van vlooien en teken. “Niets hielp.” In Oostenrijk liep Frijlink een man tegen het lijf die penningen had ontwikkeld. “Die hang je om de nek van de hond of kat, is waterbestendig en bevat geen chemicaliën, is dus niet giftig en beschermt tegen het beestje twee jaar lang tegen vlooien en teken. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar ik probeerde het en het werkt echt.” De heren werden samen importeur van die penning. “We hebben reclamecommercials laten maken, bij RTL4 veel zendtijd ingekocht, we hebben het groots aangepakt en tonnen aan guldens erin gestopt. Ik dacht: nou lopen we binnen. Eén ding vergeten: de farmaceutische industrie in Nederland heeft iets meer geld dan Frijlink.” Een paar weken later werd het product in het geroemde consumentenprogramma Kassa volledig afgekraakt door een professor van de medische faculteit in Utrecht. “Die zei dat het geen wettig diergeneesmiddel is. Nee, dat klopt, dat wisten wij ook wel, want er zit geen substantie in en dan kan je het ook niet registreren. Die man is gewoon omgekocht, daar ben ik later wel achtergekomen. We hebben later wel een rectificatie gekregen op internet en op televisie. Maar het leed was al geschied. Sinds vorig jaar zijn we de verkoop weer via internet aan het optuigen. Ik heb nog voor 25 jaar penningen in het magazijn liggen.”

Het klinkt misschien arrogant, maar we zitten nooit achter werk aan. We hebben werk genoeg

Voetbal.

Zoals zoveel ondernemers nodigt Frijlink opdrachtgevers uit een voetbalwedstrijd bij te wonen. Maar hij doet het weer net even anders dan andere bedrijven. Bikkel heeft een skybox bij Heerenveen, FC Zwolle en voor het nieuwe seizoen ook bij Heracles. Wim Samsen, bestuurslid van Heracles en bevriend met Frijlink, heeft hem overgehaald. Bij de landskampioen is hij nog niet gesignaleerd, maar dat zal een kwestie van tijd zijn, zegt Frijlink, als hij in Twente inderdaad een vestiging heeft opgezet. “Maar we nemen nooit alleen een box, het liefst doen we dat met een aantal bedrijven samen. Dat scheelt in de kosten, de box zit altijd vol en je kunt gebruik maken van elkaars netwerken. Ja, ik haal echt handel uit de voetballerij. Bij Heerenveen hebben we bij elke wedstrijd vijftig, zestig man in die box zitten. We hebben dan een voorstelrondje. Zo leer je de mensen goed kennen. Na drie maanden hadden we de investering in de box er al uit.” Goede klanten mogen af en toe mee naar interlands. Daarvoor heeft Bikkel een paar jaar gelden een mooie witte limousine aangeschaft. “We hebben inmiddels een nieuwe besteld. Ach, het is mooi, erg gezellig en weer eens wat anders.” Hoewel ogenschijnlijk het ondernemersbloed door zijn aderen gutst, komt Frijlink niet uit een ondernemersgezin. “Tot zes generaties terug vind je geen ondernemers in mijn familie. Ja, mijn grootvader verkocht tuinzaad, geloof ik. Mijn vader was postbode.” “Ons succes? Wij geven pas een euro uit als we er twee verdiend hebben. Dat is ons motto.” Bikkel heeft meer dan 150 bedrijfsauto’s. Niks leasen, allemaal betaald, allemaal eigendom van het bedrijf. We hebben eigen monteurs in dienst. We weten precies wat we in de ‘pocket’ hebben.”

Vorige bijdrage

Vastgoed zou met 20% moeten worden afgewaardeerd

Volgende bijdrage

Commentaar: Robin de Groot

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *