Twentevisie Jaargang 18, 2006

Luc Hautvast wordt directeur van Rendo en Cogas

Electrabel aast op leverings-bedrijven Essent en Nuon

Commercieel directeur Luc Hautvast van Electrabel in Zwolle, in een paar jaar tijd behaalde Electrabel een marktaandeel van 15-20% van de industriële markt. “Met grote klanten als Philips en Corus.” aldus Luc Hautvast. “Onze thuismarkt is de Benelux, daar willen we de grootste zijn en dat zijn we.”

In 1999 deed het toen nog Belgische Electrabel zijn intrede op de Nederlandse markt met de overname van EPON, de stroomproducent voor Noord- en Oost-Nederland. Waar toen nog Ludo van Halderen, nu voor heel veel geld bij NUON, aan het roer zat. Met 20% marktaandeel zijn de Belgische Nederlanders nog steeds de grootste stroomproducent van Nederland. Niet alleen willen ze die positie behouden, ze willen ook een grote distributeur voor consumenten worden. Daarvoor zijn in Overijssel energiebedrijven Rendo en Cogas overgenomen. Dat leverde een marktaandeel op van 5%. Het wachten is op de splitsingswet waardoor de grote jongens als Essent, Nuon en Eneco hun netwerk en het distributiebedrijf moeten opdelen. En dan wil Electrabel toeslaan. Commercieel directeur Luc Hautvast (39) mag het in Nederland allemaal uitvoeren.

Bij de betrekkelijk kleine energiebedrijven Rendo (kop van Overijssel, rond Steenwijk) en Cogas (Almelo) ging de vlag ongeveer uit toen Electrabel zich meldde. Want zoals de vroegere landbouwminister Hayo Apotheker (tegenwoordig burgemeester van Steenwijk en president-commissaris van Rendo) het verwoordde: ‘Als we een overname hadden geblokkeerd, zouden we een groeiscenario hebben moeten uitvoeren met alle investeringskosten van dien, op de huidige schaal hebben we geen overlevingskans’. Apotheker heeft er ook nooit een geheim van gemaakt dat Electrabel (dat zelf over bedragen in alle toonarden zwijgt) 66 miljoen euro op tafel heeft gelegd voor Rendo (de NMa is inmiddels akkoord met de verkoop).
Bij het iets grotere broertje Cogas (waar de communicatie door de jaren heen altijd minder ontwikkeld is) is het overnamebedrag van dezelfde orde, bevestigt Hautvast. “Exacte bedragen mag ik niet geven, we zijn onderdeel van een beursgenoteerde onderneming.” In Parijs, New York, Brussel, Luxemburg.

SUEZ

Hautvast (een vlotte gozer van 39 jaar die, voordat hij 5,5 jaar geleden door Electrabel werd aangetrokken om de commerciële afdeling op poten te zetten – tien jaar bij Nedlloyd werkte) heeft gelijk; Electrabel is ongeveer een jaar geleden overgenomen door het Franse SUEZ dat een conglomeraat is van bedrijven (waartoe ook het installatiebedrijf GTI en afvalverzamelaar SITA behoren) waar 160.000 mensen werken en dat een omzet van circa 40 miljard euro heeft. En als de fusie tussen SUEZ en Gas de France doorgaat, zal de omvang niet alleen verder toenemen, dan wordt Electrabel ook de grootste (op de NAM/Gasunie na) gasproducent in Nederland. Kortom, Hautvast die als directeur Rendo en Cogas gaat leiden, zit bij een bedrijf waar niet op een paar centen gekeken hoeft te worden (eerder werd ook al Spark Energy overgenomen).

Philips, Corus

Toen de zakelijke markt vrij kwam, is Electrabel direct heel succesvol de markt opgegaan. Vooral dankzij de administratieve puinhoop die de bekende energieleveranciers er van hebben gemaakt, kon Electrabel grote klanten als Philips en Corus noteren als klant. “We hebben nu zo’n 15 tot 20% van de industriële markt.” Als de Europese Commissie de overname van Cogas goedkeurt, telt Electrabel daarnaast 400.000 particuliere klanten.
Electrabel ‘kocht’ niet alleen het klantenbestand, ook de commerciële afdeling was ineens ingevuld; er komen in totaal 220 mensen over voor wie Electrabel een werkgelegenheids-garantie heeft afgegeven. “We hebben die mensen nodig, ook al omdat we willen groeien. Als dat op korte termijn niet lukt, hebben we elders in onze organisatie nog wel ruimte.” En met die werkgelegenheidsgarantie en de zak geld konden de veelal politieke commissarissen breed grijzend naar hun achterban: sociaal heel veel geld verdiend!

‘Als de splitsingswet er door komt en als de aandeelhouders van Nuon en Essent daadwerkelijk willen verkopen, dan is een van de mogelijkheden om die leveringsbedrijven over te nemen’

Er was nogal wat consternatie over het terugverdienen van die ongeveer 125 miljoen, maar dat is flauwekul. De energieprijzen kunnen niet sterker verhoogd worden dan bij de concurrentie, want dan stappen alle klanten over. Een snelle rekensom leert dat als de investering in pakweg vijf tot tien jaar moet worden terugverdiend dat per maand hooguit over een enkele euro per klant gaat. En dat moet met efficiency (bijvoorbeeld door het samenvoegen van het backoffice van Rendo en Cogas) een makkie zijn. Een gemiddeld huishouden is globaal jaarlijks 1500 euro aan elektriciteit kwijt.

Essent

Terug naar de groei op de particuliere markt. Na de overname van Rendo en Cogas wacht Electrabel op de splitsingswet waardoor de energiebedrijven verplicht worden van hun netwerk en leveringsbedrijf aparte bedrijven te maken. “We willen nog graag een stap zetten. Als de splitsingswet er door komt en als de aandeelhouders van Nuon en Essent daadwerkelijk willen verkopen, dan is een van de mogelijkheden om die leveringsbedrijven over te nemen,” zegt hij voorzichtig.
In de tussenliggende tijd wil Hautvast autonoom groeien. “Wij denken dat er nog een plek is in Nederland voor een energieleverancier die goede service biedt, die doet wat hij zegt, die doet wat hij belooft…” Hautvast heeft voorlopig het tij mee. Uit onderzoek van de VARA (het programma Kassa) blijkt recentelijk dat Rendo als beste energieleverancier uit de bus komt, Cogas staat derde.
Volgens Hautvast is nog niet bekend met welke naam Electrabel de particuliere markt opgaat. Zakelijk wordt overigens wel Electrabel gebruikt. “De naam Electrabel is nog niet bekend bij het grootste gedeelte van Nederland, daar zit geen negatieve of positieve lading aan. Als je dus die naam zou gaan gebruiken – waar we serieus over nadenken – en je weet er een goed gevoel bij te creëren, dan kan dat heel goed. Dan stoppen we met de namen Rendo en Cogas. Of je gebruikt ze voorlopig in combinatie met Electrabel, dan is de overgang ook later niet zo groot.”

Producent

Groeien is voor Electrabel ook noodzakelijk om de eigen stroom te verkopen. “Onze strategie vijf jaar geleden was dat we 20% van de Nederlandse elektriciteit produceren en wij willen voor de verkoop daarvan niet alleen afhankelijk zijn van Nuon en de Essent. Daarom zijn we begonnen een eigen klantenkring te bouwen. Wij zitten nu op een zo’n volume dat we nog niet helemaal onze eigen productie verkopen, maar wel genoeg om het risico te spreiden.” De mogelijke aankoop van Esent of Nuon is niet cruciaal voor de toekomst van Electrabel, zegt Hautvast nadrukkelijk: “Onze thuismarkt is de Benelux, daar willen we de grootste zijn en dat zijn we.” Dat is gemakkelijk, want Electrabel heeft veel meer dan 50% van de markt in België in handen.
Een teken aan de wand is ook dat Electrabel, om de grootste stroomproducent van Nederland te blijven, ook weer fors gaat investeren in nieuwe elektriciteitscentrales: twee gasgestookte centrales in Lelystad en een kolengestookte centrale op de Rotterdamse Maasvlakte staan in de planning. Electrabel is ook eigenaar van de grootste en modernste gascentrale in het noorden op de Eems. De IJsselcentrale in Zwolle (een kleine dertig jaar oud) heeft zijn langste tijd gehad.
Electrabel beschikt overigens niet (zoals Essent en Nuon) over een eigen netwerk. Wat dat betreft blijft Electrabel afhankelijk van Essent en Nuon, ook als die splitsing door gaat. “Er zitten Chinese muren tussen distributie en netwerk. Daar vertrouwen we op.”

Kernenergie

Veel mensen willen absoluut groene stroom en geen stroom die door kerncentrales is opgewekt. SUEZ heeft een paar van die centrales staan. “Voorlopig maken wij nog stroom genoeg voor de eigen markt. Vergelijk elektriciteit met een meer. Aan de ene kanten pompen producenten stroom in dat meer, er staan meters op om te zien hoeveel er in dat energiemeer is gepompt. Aan de andere kant staan consumenten die energie uit dat meer halen. Ook daar staan meters op. Maar wie wat gemaakt heeft, is natuurlijk niet meer te onderscheiden.” Op dat vlak is het heel moeilijk om onderscheidend te werken. Stroom is stroom. Alleen op prijs, maar dat ligt ook allemaal heel dicht bij elkaar en vooral op service kunnen de bedrijven zich onderscheiden. “We zijn nu bezig met een nieuw product voor bedrijven: wij melden ze via sms dat de elektriciteitsprijs op het niveau is gekomen waarop zij voor langere tijd willen inkopen. En voor de rest is onze klanttevredenheid erg hoog, we komen steeds als beste uit de bus.” Het wachten is dus op de splitsingswet.

Vorige bijdrage

Tips, achtergronden en nieuws

Volgende bijdrage

Agriluchtfoto vindt gat in de markt ondanks Google Earth

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *