Twentevisie Jaargang 17, 2005

Arke verhuurt twee etages in Enschede

TUI Airlines lag al op de plank

TUI heeft zijn eigen ‘airline’, het vroeger Holland Exel. “Zo rond 15 maart, wanneer verschijnt Twentevisie precies?” valt Steven van der Heijden, bestuursvoorzitter van TUI zichzelf in de rede, “half maart zullen wij zo goed als zeker besluiten dat we de boel overnemen.” Het stond in de sterren geschreven dat TUI Nederland ooit een eigen luchtvaartmaatschappij zou beginnen, zoals ze in alle grotere vakantielanden hebben. “Maar nu nog niet, het plan was eerst TUI weer op de rails te zetten, omzetvolume genereren.” Maar de problemen bij Holland Exel, de chartermaatschappij die voor TUI (zoals Holland International en Arke) de reizigers naar de verre bestemmingen (Cuba, Mexico, Brazilië) zou brengen, gooide roet in het eten.

De kop ‘Arke met rug tegen de muur’ in het vorige nummer van Twentevisie over de problemen met Holland Exel was tegen het zere been van Van der Heijden. De afgelopen weken vormden voor hem een periode van hard werken en zware beslissingen nemen. Na de arrestatie van topman Harm Prins (Holland Exel) trokken leveranciers hun kredietlijnen terug. Imca, het bedrijf van Erik de Vlieger dat de tekorten van Holland Exel financierde, kwam zelf in de problemen toen De Vlieger ook werd opgepakt. Maar de reizigers hadden geboekt. “We moesten in een dag beslissen wat we zouden doen.” Zoveel mogelijkheden had Van der Heijden overigens nou ook weer niet. “Er is momenteel extreem weinig vliegcapaciteit. Het gaat weer goed met de economie, al die vliegtuigen die in de woestijn stonden geparkeerd, vliegen weer.” In totaal heeft TUI nu zo’n zeven miljoen euro in Holland Exel gestopt om het bedrijf aan de gang te houden.

Sterfhuisconstructie

Holland Exel wordt dus TUI-Airlines. De BV lag al op de plank. “We kopen de activiteiten van Exel, de contracten en personeel nemen we over. We hebben met de bewindvoerder afgesproken dat het bedrag nooit hoger kan worden dan het krediet, het geld dat wij erin stoppen. We kiezen voor een sterfhuisconstructie, niet om van de schulden af te komen, die zijn overigens dankzij onze financiering bijna allemaal betaald, maar omdat we verrassingen willen uitsluiten in de toekomst. Op de korte termijn dat we het bedrijf willen overnemen, kunnen we nooit alle aansprakelijkheden en risico’s in kaart brengen. Straks komt er iemand die zegt ‘ik krijg nog 50 miljoen van Holland Exel’.” In de ogen van Van der Heijden krijgt TUI een ‘airline’ voor betrekkelijk weinig geld. “Bovendien blijkt dat we TUI commercieel weer in de lift hebben gekregen. We lopen qua omzet zo’n 35% voor op vorig jaar, waar de markt op plus 3, plus 4% staat.”

Thomas Cook

De grootste kostenpost voor TUI was eigenlijk alleen het afhaken van Thomas Cook, wat hij als “crimineel” omschrijft. “Dat Thomas Cook financieel niet wilde bijspringen, kan ik billijken. Maar dat ze vervolgens besluiten om – terwijl ze wisten dat wij het krediet hadden verstrekt waardoor er doorgevlogen kon worden – eruit te stappen waardoor wij met lege stoelen vlogen en zij bizarre vluchtoplossingen voor hun passagiers moesten zoeken, vind ik crimineel.” De eigen concurrentie is nu versterkt, vindt Van der Heijden. “Ik neem aan dat OAD en Thomas Cook uit concurrentieoverwegingen niet met ons in zee gaan, maar onze vliegtuigen staan open voor andere touroperators.”

Binnenkort krijgt het TUI-gebouw in Enschede (virtueel) een bord in de tuin waarop staat dat er twee etages met in totaal zo’n 2000 meter kantoorruimte te huur zijn. “Dat heeft niets te maken met inkrimping of wat dan ook. We hebben het gewoon over en we willen het niet leeg laten staan. Aangezien het TUI-apparaat eerder te groot was dan te klein, kunnen we nog aardig wat groei realiseren zonder personeelsuitbreiding.” “Van der Heijden en FC Twente hebben vlak voor het ter perse gaan van dit blad een contract ondertekend over sponsoring. Dat was al uitgelekt. “FC Twente was onze eerste keus. Als dat niet gelukt was hadden we een andere club gezocht, want het merk Arke moet echt in de markt geramd worden, die naam moet overal zichtbaar zijn.” De suggestie dat Ferdinand Fransen op de achtergrond souffleerde, irriteert Van der Heijden. “Ik doe niet wat Fransen wil, maar het is natuurlijk leuk als onze belangen parallel lopen.” OAD maakt binnenkort bekend dat ze co-sponsor worden bij een club uit de top 3. OAD zat op het vinkentouw wat betreft FC Twente. “Dat weet ik, maar we hebben het niet alleen daarom gedaan. Als de commerciële propositie van Twente onhaalbaar was geweest, dan hadden we het niet gedaan om OAD buiten de deur te houden.” Maar OAD op de borst van FC Twente in het Arke Stadion naast het TUI-kantoor? “Een nachtmerrie.” Steven van der Heijden heeft ineens zijn eigen TUI Airlines. Voor de overname werd gekozen voor een sterfhuisconstructie om later niet alsnog met goochelkunsten van De Vlieger geconfronteerd te worden.

Vorige bijdrage

OESO wil invloed UT en Hogescholen op Regio Twente meten

Volgende bijdrage

‘Ik ben zeker tien jaar te oud voor een of ander innovatieplatform’

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *