Thales FBK-Games op punt door te stoten naar internationale top
Uitgelezen kans voor Hengelo
Fedde Zwanenburg: “De komende drie jaar zijn cruciaal: de verbouwing, het 25-jarig bestaan en het doorgroeien naar de Super Grand Prix.”
De FBK-Games in Hengelo zijn uitgegroeid tot het enige internationale atletiekgala van Nederland. De nieuwe status van Grand Prix 1, de komst van Thales als hoofdsponsor, de opnieuw (voor de vierde maal) mislukte organisatie van de atletiekwedstrijd in Amsterdam: het goede nieuws kon niet op dit jaar voor directeur Fedde Zwanenburg. Leven op stand schept ook verplichtingen: binnen drie jaar moet de accommodatie vrijwel geheel vernieuwd zijn. De totale kosten kunnen oplopen tot 6 miljoen euro. De gemeente staat met de rug tegen de muur. Als het niet gebeurt, wordt de Thales FBK-Games alle status ontnomen. “Dan houden we er mee op,” zegt Zwanenburg simpel. Zoals de Twente-aanhang bij achterstand zo gezellig zingt: ‘Alles of niets’
De komst van Thales als hoofdsponsor was een belangrijk argument voor de verhoogde status van het Hengelose evenement. In 1991 werd de wedstrijd verheven tot Grand Prix 2. “De Internationale Associatie voor Atletiek Federaties (IAAF) heeft de competitiestructuur vernieuwd. Er zijn aanvullende eisen gesteld aan accommodatie, deelnemersveld en prijzengeld.” Het is voor Zwanenburg nieuw om met een gestructureerd prijzengeldbudget te werken. Er zat wel wat ruimte in het atletenpotje, maar de komst van Thales (het bedrijf betaalt jaarlijks 340.000 euro, alleen al voor de naam een ton in euro’s; ter vergelijking, de vroegere hoofdsponsor Delta Lloyd betaalde jaarlijks 3 ton in guldens). In totaal steeg het budget van de Thales FBK-Games met een ton tot ruim 8 ton.
Bonussen
De IAAF beoordeelt de status van wedstrijden op basis van circa twintig onderdelen, zoals prestaties, budget, tv-zendtijd, hospitality, vervoer voor atleten en medische faciliteiten. Om de promotie te bewerkstelligen moest het prijzengeld dus omhoog. Los van startgeld om toppers te contracteren moet dat minimaal een kwart miljoen euro zijn. “Ongeveer de helft van ons budget gaat op aan organisatiekosten. Dat moet veranderen. We willen dat 70% naar de atleten gaat en 30% naar de organisatie. Dat gaat ook lukken, want de basiskosten zullen verhoudingsgewijs niet zo sterk meer stijgen als de inkomsten toenemen.” Het geld is nodig om steeds de betere atleten aan te trekken en te belonen. Van Haile Gebreselassie is al bekend dat hij komt. “En we willen hier de Nederlandse top, Liefers, polsstokhoogspringer Blom. De Nederlanders bieden we extra financiële bonussen, ze kunnen zich in Hengelo kwalificeren voor de WK.”
Acht banen
Behalve aan het prijzengeld worden ook aan de accommodatie hoge eisen gesteld. “We moeten van zes naar acht rondbanen. We hebben nu alleen acht sprintbanen. Een simpele verbreding kan niet, want de bond eist terecht dat de onderlaag hetzelfde moet zijn en vlak.” Het stadion is van de gemeente Hengelo. Die zitten toch al met het stadion in hun maag, want er is asbest gevonden, er staan her en der op het terrein allerlei gebouwtjes en de naast-gelegen sporthal Veldwijk (uit 1962) is dringend toe aan een renovatiebeurt. “De sporthal is vooral belangrijk voor de reguliere sport. De kleedkamers en douches moeten nodig verbeterd worden. Wij gebruiken tijdens de wedstrijd de kleedkamers voor de atleten en de rest van de hal voor dopingcontroles en opvang van gasten.” En of dat allemaal nog niet genoeg is, heeft dat Hengelose gebied tegenwoordig te kampen (als gevolg van het wegtrekken van een paar bedrijven) met een hoge grondwaterstand. Alleen acht nieuwe banen aanleggen (het moet helemaal afgegraven worden want de asfaltlaag onder de atletiekbaan baan dateert ook al uit 1979) zou niet handig zijn. “Nee, het voorstel is om alles in één keer goed aan te pakken. Ik heb de indruk dat de gemeente dat ook wil.”
Geluk
Zwanenburg heeft geluk. Grolsch heeft al laten weten het grondwater graag te willen hebben. Vitens geeft het gratis weg op voorwaarde dat Grolsch een leiding aanlegt naar de nieuwe brouwerij en een pomp bouwt. En Zwanenburg heeft geluk dat het atletiekevenement in het Olympisch Stadion in Amsterdam voor het vierde achtereenvolgende jaar maar niet van de grond komt. De Amsterdamse organisatie is zelfs al de Europese beschermstatus (EAA-permit) kwijt. Om het enige internationale Grand Prix gala voor Nederland te behouden, wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport meebetalen, het NOC*NSF, de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie en zelfs de provincie Overijssel – die normaal gesproken alleen geld uittrekt voor breedtesport – creëert voor de FBK een ‘status aparte’. “De schattingen voor verbouwingen lopen uiteen van vijf tot tien miljoen euro.” Zwanenburg zegt het niet, maar eigenlijk kwam de asbestvondst hem wel goed uit, want daardoor kreeg het sportpark ook geheel nieuwe voetpaden waar vroeger overal plassen lagen. Op 17 april moet die klus geklaard zijn. De IAAF gaat natuurlijk niet over verharde voetpaden, onnodige gemeentelijke gebouwtjes van plantsoenendienst en van sport en recreatie. “Als we alleen acht nieuwe banen zouden aanleggen, zouden we ook de status behouden, dat klopt.” In afwachting daarvan heeft Hengelo drie jaar dispensatie. Zijn die banen er niet, dan wordt de Thales FBKGames de hele Grand Prix-status afgenomen. “En dan houden wij er mee op, maar ik heb goede hoop dat het voor elkaar komt.”
Super Grand Prix
Zwanenburg heeft het toekomstscenario in zijn hoofd. Volgend jaar (na de games) moet het stadion op zijn kop. “In 2005 proefdraaien, in 2006 vieren we het 25-jarig bestaan en dan moet het picobello voor elkaar zijn. En wat mij betreft kunnen we het jaar daarna doorgroeien naar de Super Grand Prix. Die status hadden we dit jaar al kunnen krijgen als we meer inkomsten hadden gehad, het prijzengeld had dan al op 400.000 euro moeten zitten. Dan hadden we de Grand Prix 1 overgeslagen.” Voor wat betreft de accommodatie kan Hengelo zelfs doorgroeien naar Golden League. Dan draait het alleen nog om geld, want daarvoor is 600.000 euro prijzengeld nodig. “Daar ben ik niet serieus mee bezig, wel met die Super Grand Prix. We moeten reëel zijn. Zürich, met een budget van 4,5 miljoen euro is het allermooiste atletiekevenement ter wereld. Daarmee moeten we niet wedijveren, maar waarom zouden wij ons niet kunnen vergelijken met Monaco, Rome of londen. Dan moet ons budget groeien tot een miljoen, anderhalf miljoen euro. Dat lijkt me niet onmogelijk.”
Thales
De komst van Thales in deze tijd van economische tegenwind als hoofdsponsor was een geschenk uit de hemel na het wegvallen van Delta Lloyd. Philips, HSA, Thompson, Signaal, Thales: het Hengelose defensiebedrijf heeft een paar naamswijzigingen achter de rug. Op het moment dat Zwanenburg met Thales de wedstrijd evalueerde (wat hij met alle sponsors doet) ondernam Thales initiatieven om het imago, de naamsbekendheid te verbeteren. Thales is nu al zeer tevreden, want ze hebben als gevolg van het sponsorschap heel veel aandacht gehad. Nou heeft Thales voor die 340.000 euro ook wel heel veel gekregen: clinics voor het eigen personeel (waaraan circa 100 mensen meedoen), heel veel toegangskaarten, de naam is aan het evenement verbonden, op alle uitingen staat Thales genoemd, op de rugnummers, de naam is zelfs verbonden aan het nationaal baancircuit. “Wij hebben de Nederlandse en Franse Thales-directie uitgenodigd voor de Golden League in Parijs. Om ze kennis te laten maken met atletiek. Ja, ik wil die drie jaar wel graag continueren.” Volgens Zwanenburg zijn er geen sponsors weggegaan na het aantreden van Thales. “Het is zeker niet zo dat andere sponsors tekort komen, we houden iedereen in ere.” Alleen Promove, het bedrijf dat de reclame op de bussen van Connexxion regelt, had graag zelf met Thales zaken gedaan in plaats van met de FBK. “We gaan dit jaar voor het eerst iets met de Volksbank vlak over de grens doen, in Gronau.”
Samenwerking met de marathon is vooral voor de bühne
Bureaus
Zwanenburg en de mensen van Thales waren er samen betrekkelijk snel uit. Zwanenburg rekende voor wat alle reclame-uitingen kosten en Thales ging akkoord. Er kwam geen consultancy of wat dan ook bij te pas. Inmiddels wordt het Hengelose bedrijf overvallen door een peloton bureaus die aanbieden alle sponsoringactiviteiten van Thales te regelen. Het blijft natuurlijk een schande dat de Thales FBK-Games in Hengelo en de marathon in Enschede niet gefuseerd zijn, maar een soort atletiekweek in elkaar hebben gekunsteld. “We werken op een paar vlakken samen. De gemeenten en provincie vragen dat van ons in verband met subsidiëring. We proberen gezamenlijk inkoop te doen voor catering en organisatiekosten.” Verhaal voor de bühne dus. “Inderdaad. We hadden het bijna voor elkaar toen Enschede besloot om start en finish heel nadrukkelijk in het nieuwe stadscentrum te willen hebben. Het was een fantastische kans geweest was om een uniek evenement te maken.”
Nog geen reacties