Twentevisie Jaargang 14, 2002

Voor Harry Mens is Grolsch vergelijkbaar met een amateurclub

‘Business Class is lief’

Harry Mens: Ik ben van huis uit theatraal ingesteld.

De gesprekken met de politici en de echte topondernemers bereidt hij zelf voor, voor de rest heeft Harry Mens (55) een paar freelance journalisten op zijn makelaarskantoor gezet. “We proberen met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk geld over te houden.” Business Class heet zijn programma en het wordt elke zondagochtend tussen 11.00 en 12.00 uur uitgezonden via RTL5. De opnames zijn een dag eerder. Veel BN’ers prefereren tegenwoordig Mens en zijn collega’s Barend en Van Dorp op RTL4 boven de publieke omroep. Omdat ze zo lief zijn? “Wij proberen een beetje Amerikaanse televisie te maken, ’thank you for joining us’. In Amerika wordt televisie bedreven door commerciële mensen en die houden rekening met de klant.”

Er stapt een landloper uit een (vierdeurs) Bentley voor de deur van het Elfde Gebod, een café van de Hotels van Oranje aan de Koningin Wilhelmina Boulevard in Noordwijk waar de opnames plaatshebben. Harry Mens draagt een oude coltrui en een witte, gekreukelde, vieze linnen broek. “Hebben jullie al ontbeten? Ik kom er zo aan.” Mens is bekend als makelaar (“het is de laatste tijd rustig”), VVD-coryfee (“niet meer”) en de laatste jaren als presentator van Business Class dat al weer voor het vijfde seizoen draait. Er kijken volgens de officiële kijkcijfers ongeveer 150.000 mensen, maar volgens Mens moet je dat aantal met 2,8 vermenigvuldigen omdat er meer kijkers achter een toestel zitten. Mens stond in het begin met 1,5 miljoen gulden garant voor de eerste 39 uitzendingen, dat vroeg zijn HMG-vriend Porsius aan wie hij het programma dankt. “Ik ben van huis uit theatraal ingesteld. Mijn vader schreef toneelstukken. Ik zat vroeger op het schooltoneel. Ik heb ook een radioprogramma gedaan bij Talkradio, later Businessradio. Ik vind dat werk heel leuk.”

Gesprekje van 8500 euro

Het Elfde Gebod wordt in een paar uur door 24 mensen omgetoverd tot een studio. Een opvouwbare keuken komt aangereden. “Ik geloof dat er maar één kastje open kan,” grijnst de floormanager. In Business Class wel de Aholds en Unilevers van deze wereld, maar geen Ten Cate of Grolsch. “Kleinere bedrijven heb ik in de aanloop van het programma wel op bezoek gehad. Maar ik kan nu kiezen tussen Ajax of Quick’20. Ik kies Ajax.” De kleinere bedrijven moeten de portemonnee trekken. TEHA Elementengroep uit Haaksbergen betaalde een paar maanden geleden 8.500 euro voor een gesprekje. “Ze wilden hun product promoten. En ja, de schoorsteen moet roken. Ik had liever bij de publieke omroep gewerkt. Witteman krijgt daar een salaris van acht ton en die kan dan heel arrogant met zijn neus omhoog diegene uitnodigen die hij wil. Ik moet een compromis zoeken tussen commercie en aantrekkelijkheid en actualiteit.” Raymond ter Huurne (een van de tweeling- directeuren van TEHA Elementengroep) heeft geen spijt van zijn investering. “Ik kreeg die maandag erna al veertig mailtjes en daarna hebben wij van de uitzending een cd gemaakt die we naar alle klanten en relaties hebben gestuurd. Ik weet niet of dat van Mens mag, maar het is goede pr voor ons geweest.”

Tsjakka

Ook de grootste deurwaarder van Nederland Jan Smit is wel eens bij Mens op bezoek geweest. “Nee, ik heb niet betaald. Mens komt op heel veel recepties en bijeenkomsten, daar regelt hij zijn gasten. Later werd ik gebeld door zijn redactie. Ik moest bij hem komen uitleggen wat de nieuwe faillissementswet inhoudt.” Mens stelt niet altijd de vragen die gesteld moeten worden. “Ik zeg niet tegen Van der Hoeven van Ahold dat hij wegmoet, ik vraag of hij de kerst haalt. Ik ben een ondernemer die met ondernemers praat. Dat is vaak heel lief. Ondernemers zijn ook gewoon mensen.” Tot slot zijn politieke aspiraties. “Ik sluit niet uit dat u mij nog een keer terug ziet in de politiek, maar pas over een jaar of vier. De politiek moet nu uitzieken, het tsjakka-gedrag ben ik meer dan zat. Ik denk dat Ratelband heel snel de nooduitgang moet zoeken en dat de politiek weer over moet gaan tot de realiteit.”

Vorige bijdrage

Arke en Holland International hadden nooit moeten fuseren

Volgende bijdrage

Topondernemers hangen aan de lippen van voormalige 'wonderboy' Joep

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *