Twentevisie Jaargang 14, 2002

Ondernemers willen liever niet met Fortuyn op de foto

Pim en Hennie

Pim Fortuyn te gast bij de Businessclub Koperen Hoogte van Hennie van der Most.

Haast panisch reageerde Hennie van der Most. “Je komt toch niet met TV-camera?,” vroeg hij geschrokken. Hij betaalde circa vijfduizend euro aan een bemiddelingsbureau dat sprekers en dagvoorzitters (veelal bekende journalisten uit Hilversum) regelt. En voor dat geld wilde professor Pim Fortuyn zijn fraaie Daimler wel uit de garage halen en naar Nieuwleusen rijden om daar een lezing te houden. Was hij het geld waard of niet? De meningen waren na afloop verdeeld: ‘Hij stak een standaardverhaaltje af dat ik hem eerder bij een verkiezingsbijeenkomst heb horen vertellen’.

Fortuyn, als politicus op tournee, zou op woensdag 13 februari Twente aandoen. Maar de zaterdag daarvoor werd hij als lijsttrekker van Leefbaar Nederland afgezet na een interview in de Volkskrant. Daarop schreef professor Pim zijn Lijst Fortuyn in om mee te doen bij de verkiezingen. Sindsdien heeft hij nog geen eigen verkiezingsbijeenkomst georganiseerd. En dat lijkt ook niet hard nodig, want de media staan te springen om interviews en reacties van Fortuyn, dus hij krijgt genoeg ‘airplay’ en centimeters in de kolommen. Hij leeft van zijn boeken (maar dat loopt niet echt heel hard), van zijn inmiddels gestopte column in Elsevier en natuurlijk van zijn vorstelijke gehonoreerde lezingen overal in het land.

Businessclub Koperen Hoogte

Leefbaar Nederland en Lijst Fortuyn zijn samen goed voor meer dan twintig zetels, blijkt uit de peilingen. Fortuyn is tot zijn grote schrik in de rechts-extremistische hoek gemanoeuvreerd door zijn criticasters, terwijl hij weinig anders zegt dan wat hij in de afgelopen jaren in zijn boeken en columns al uitvoerig heeft verwoord. Fortuyn is voor het grote publiek de man die uit het niets als een charismatische Janmaat te voorschijn is gekomen en hun mening vertolkt als het gaat om buitenlanders. De rest van zijn boodschap horen ze niet of nauwelijks. Maar daarmee doen ze Fortuyn onrecht, hij doceerde onder meer aan de universiteit van Rotterdam, aan Nijenrode en was directeur van de OV-Studentenkaart BV. Toch is hij een besmet man geworden, zo bleek wel uit zijn komst naar Nieuwleusen en de reactie van Van der Most. De eigenzinnige Overijsselse ondernemer heeft in zijn peperdure (30 miljoen) watertoren De Koperen Hoogte in Nieuwleusen (langs de A28) een zeer chique ronddraaiend restaurant en een paar heel fraaie hotelkamers ingericht. Alleen voor directeur/eigenaren van bedrijven (met minimaal 25 werknemers) heeft hij de Businessclub Koperen Hoogte opgericht. Die bestaat nu vijf maanden en telt circa 150 leden. Maandelijks nodigt hij een spreker uit, tot nu toe waren dat vooral keurige theekransjes voor heren.

Directeur/eigenaren

Managers zijn in de ogen van Van der Most nagemaakten, geen echte ondernemers, wat hij onlangs nog Jan Timmer minzaam tijdens een gastcollege op de UT toevoegde. Zijn leden (onder wie veel grote ondernemers, ook uit Twente) betalen 1000 euro voor een jaar lidmaatschap en 50 euro voor een goede maaltijd tijdens zo’n bijeenkomst. Een speciale businessclub moet ook speciale sprekers hebben en dus belde Van der Most Fortuyn. De opkomst in Nieuwleusen was tot dinsdag 19 februari nog nooit zo groot, maar pers werd bij de bijeenkomst niet uitgenodigd, want de directeur/eigenaren wilden niet in het openbaar gezien worden met Fortuyn. Daarmee geconfronteerd reageerde Fortuyn teleurgesteld. “Ach, als ik straks succesvol ben, willen ze allemaal met mij op de foto.” Teleurstellend voor velen was dus ook zijn voordracht. Als gastvrouw mocht één van de medewerksters van Van der Most vragen stellen, maar ook dat leverde erg weinig op. “Dat moet anders, dat klopt, ik heb Willem Bol voor de volgende keer gevraagd als interviewer.” Willem Bol, een ex-kwismaster, gaat de volgende gasten onder vuur nemen; het gaat dus toch niet om de inhoud, maar de club van Van der Most zal een nieuw soort Rotary worden. Gezelligheid. Want het gaat natuurlijk uiteindelijk wel om de toren. Van der Most draait dit jaar zo’n tien miljoen omzet met zijn lovebaby die voor zoveel onrust zorgde vorig jaar. “Het restaurant loopt goed, de bezetting van de kamers valt nog wat tegen.”

Vorige bijdrage

De lezers hebben geen tijd meer om dikke kranten te lezen

Volgende bijdrage

Textielgroep Twenthe schrapt artikel 403 en laat dochters vallen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *