Twentevisie Jaargang 13, 2001

Organisatoren Art Twente lonken naar Miracle Planet

‘Liever geen inkomsten dan middelmatige kunst’

Maarten Bodten Astrid Berens willen een kwalitatief hoogstaande beurs

Bijna museaal, zegt het persbericht van Art Twente. Of dat nou de aanbeveling is waardoor ‘het volk’ in grote getale naar Hengelo zal komen voor Art Twente3 (van 12 tot en met 16 oktober) is natuurlijk de vraag. In gesprek met organisatoren maarten Bodt en Astrid Berens valt de term kwaliteit ongeveer om de twee minuten. En dat geldt natuurlijk voor de kunst die tentoongesteld wordt, maar vooral ook voor de wijze wáárop. Brede paden, ruimestands tijdens de beurs in de Hengelose Expo. Mensen die normaal gesproken de drempel van een galerie nauwelijks over durven, kunnen tijdens Art Twente3 een goede indruk krijgen van wat op kunstgebied te koop is. En voo rhoeveel. Op deze pagina’s is een zeer kleine selectie afgedrukt. Art Twente is inmiddels niet meer weg te denken uit het oosten van het land. Maar het is nog maar de vraag of de locatie de Expohal zal blijven. Bodt en Berens lonken nadrukkelijk naar het leegstaande Miracle Planet. Ze willen daar bijvoorbeeld ook een sieradenbeurs organiseren. Omdat ze het leuk vinden. En omdat ze van Art Twente niet kunnen leven.

Bodt en Berens maakten de afgelopen maanden nogal wat amok toen duidelijk werd dat de Expohal in andere handen zou komen en allerlei geruchten over de toekomst van de hal de kop op staken. Bodt: “We hebben van de nieuwe eigenaar begrepen dat er voor hoogwaardige en goeie evenementen altijd plaats is. Dat is fijn, maar het gaat om meer. Als Art Twente daar straks de enige hoogstaande beurs is, naast de vlooienmarkt en braderie, heb ik eigenlijk niet zoveel zin om daar structureel te blijven. Dan wordt Art Twente het vlaggenschip. En betalen wij eigenlijk de promotie van die tent. Internationale promotie van een paar ton. Daar hebben we niet zoveel zin in. Dus we verwachten wel wat van de nieuwe eigenaren.”

Reclame twee ton

Het gaat om meer. Bodt en Berens hebben hun ziel en zaligheid in Art Twente gestopt. Al een paar jaar. Berens: “Art Twente kan voor ons niet het enige blijven, want daar kunnen we niet van leven. Zo simpel ligt het gewoon. “Het opzetten van een beurs als Art Twente kost bijna een miljoen gulden. Geld dat gaat zitten in standbouw, drukwerk, zoals een catalogus, aan PR, en ontzettend veel reclame, in kranten en op radio en televisie. Want de inkomsten komen van een paar sponsors (zoals ABN-Amro en Koninklijke Ten Cate) en de 62 galeries die dit jaar een standhuren (dit jaar zijn veertien galeries om uiteenlopende redenen vervangen). En ook daar draait het om kwaliteit, want er kunnen zo’n 70 stands geplaatst worden in de Expohal in de huidige opzet. Maar liever geen inkomsten dan middelmatige kunst of meer van hetzelfde. De kosten zijn wel zo ongeveer gedekt voor Bodt en Berens, maar de boterham moet verdiend worden door de bezoekers. Het eerste jaar waren dat er zo’n vierduizend, vorig jaar al een verdubbeling. “Voor dit jaar hopen we op minimaal 10.000 bezoekers. En daarom doen we zoveel aan adverteren. Ook veel in Duitsland, daar zijn de advertentieprijzen twee maal zo hoog als in Nederland. Je moet in Duitsland in de grote kranten zitten, je kunt niet in de regionale krantjes adverteren, dan verdwaal je tussen allerlei aanbiedingen van Slagerij Jansen en Bakkerij Huppeldepup. Verder adverteren we in de Gazet van Antwerpen en in Nederland in de nationale titels: NRC, Volkskrant, Parool, Trouw, Financieel Dagblad. Daarnaast zitten we ook op de radio en tv met cultuur spots en we zitten in de uittips van Meta de Vries op zondag. Alleen zo’n spotje kost al 1200 gulden. In totaal geven we twee ton uit aan reclame. En in al die uitingen noemen we ook de Expohal, begrijp je.” Een andere geldverslinder (een ton) is de agenda die iedere bezoeker krijgt. En (ook weer uit oogpunt van kwaliteit) rijdt er een pendelbusje tussen het station en het Expo. “Daar kunnen bezoekers gratis mee heen en weer rijden. Er rijdt wel een bus, maar je kunt ouderen en als het stroomt van de regen de mensen toch niet van Texaco-tankstation naar het Expo laten lopen.”

Klappertjes op preview

Ze houden van kunst, ze willen kwaliteit maar geen bekaktheid. Astrid Berens windt zich op: “Waarom kopen mensen zoveel rotzooi, waarom zegt niemand tegen die mensen: spaar een jaar langer,doe er 1500 gulden bij en dan koop je iets waar je geen spijt van krijgt. Al is het maar voor één keer boven de bank, doe dan wat goeds die ene keer boven de bank.” De zogenaamde kunstkenners voelen zich verheven en willen het grote publiek nauwelijks in aanraking laten komen met goede kunst. Ze hadden ook zo’n galerie vorig jaar op de beurs, maar die verkocht niets. “Die galerie heeft een heel grote naam en dan vinden ze dat iedereen maar moet binnenstappen en moet kopen. Die mensen wensen geen ontwikkelingswerk te doen.” Uiteraard is de kunstkoopregeling van de Mondriaan Stichting (renteloos lenen bij aankoop van een kunstwerk) weer van toepassing. “Dat is geen schande, op die manier worden de meeste kunstwerken aangeschaft,” vertelt Astrid Berens. Dat zal niet van toepassing zijn bij de preview. Als de standhouders, de galeries, sponsors gasten mogen uitnodigen voor de openingsbijeenkomst. “Die mensen die dan komen willen de primeurtjes zien op de beurs. Voor de deelnemers is het heel belangrijk dat dan toch ook al wat klappertjes plaats vinden,” zegt Bodt. Berens vult aan: “Maar ook gewone mensen van wie de galeries weten dat die op een bepaald stuk zitten te azen. Ik houd wel van mensen die bij wijze van spreken alles laten staan, zoals de vakantie, om een bepaald kunstwerk van 6000 gulden te kopen.”

Miracle Planet als MECC

Voor het opzetten van de beurs werken Bodt en Berens zich tien maanden in het zweet. “We zetten die beurs niet even op een woensdagmiddag in elkaar.” Maar inmiddels is het de derde keer en zijn er goede draaiboeken. En het inkomen moet worden aangevuld. “We willen graag nog een paar beurzen opzetten. Bijvoorbeeld een sieradenbeurs. Ringetjes, broches, kettingen. Ja, ja, kunstobject. Maar wel draagbaar. Met heel diverse materialen. Hartstikke leuk is dat. Zoiets bestaat nog niet in de hele wereld dus dat zouden wij wel leuk vinden. Enzo hebben we nog wel een paar ideeën, maar niet voor de Expohal, die is daar voorveel te groot.” Waar de ABN-Amro, Reggeborgh, politici en anderen met die drie lelijke hallen in hun maag zitten, zien Berens en Bodt fantastische optrekjes (vlakbij het station) voor hun ideeën. Ze hebben wel links en rechts wat laten ‘vallen’, maar nog nooit met de juiste mensen om tafel gezeten. Vooral ook omdat ze nauwelijks investeringsmogelijkheden hebben. Maar jarenlang leeg laten staan (los van de bioscoop en duikcentrum) zal de betrokkenen toch ook niet aanspreken. En dus hopen ze dat wellicht dit interview tot wat moois kan leiden. Ook al omdat maarten Bodt in het verleden betrokken is bij de opzet van het zo succesvolle MECC in Maastricht.”Miracle Planet ligt ideaal bij die grote bedrijven, de universiteit. Het is daar heel druk, maar het zou natuurlijk niet zo grootschalig hoeven zijn als in Maastricht.”

Deelnemers

Galerie Tanya Rumpff, Stichting Wim Izaks, Art-NLSir Harald Art, Galerie Marijke Raaijmakers, Art Works Ineke Feuth, Galerie Resy Muysers, Galerie Chris de Vreeze, Galerie Loerakker, Galerie Van der Straeten, Galerie Louise Smit, Galerie Maria Chailloux, Parc Editions, Jan van Hoof Galerie, Braggiotti Galleries, Galerie Kádáns, Arti Capelli, Jansen & Kooy, Galerie Rob de Vries, Galerie Serieuze Zaken, Galerie Lilja Zakirova, Het Mondriaanhuis, Galerie Albion Putti, Galerie Naber, Groen African Art, Galerie K/Bianca Landgraaf, Galerie Aschenbach & Hofland, Galerie BMB, Galerie Petit, The Gallery, Galerie Carla Koch, Stichting KIK, Galerie Hüsstege, Galerie Beeld en Aambeeld, Galerie Witteveen, Gooijer Fine Art, Galerie Delfi Form, Terra Keramiek, Berengo Fine Arts, Galerie Dom’Arte, Galerie Parade, Galerie Blom, Galerie Promemoria, Galerie de Roos van Tudor, Jaski Art Gallery, Galerie de Witte Voet, Galleries Wim Vromans, Galerie Nijehove, GIST, Paol fine Art, Kunstbeeld Mondriaan Stichting.

En verder uit Duitsland Arts Agents, Galerie Am Grossneumarkt en GalerieBenden & Klimczak en uit Milaan Galerie Maria Celin

De prijs van Presentatie OndersteuningsFonds (POF) van de Stichting Art inbusiness wordt dit jaar voor de tweedekeer toegekend. Na de Belgische kunstenaarGuido Vrolix krijgt dit jaar deNederlander Frans Franciscus de prijs.Van zijn werk wordt tijdens Art Twenteeen solopresentatie getoond. Art Twentemikt ook vooral op het bedrijfsleven. Inde eerste jaren exposeerden ABN-Amroen AKZO hun kunstcollectie. Dit jaar isVan Lanschot Ars Mundi gevraagd. “Datis de nieuwe kunstverzekeringspoot vanhet bedrijf. Van Lanschot presenteerthonderd tekeningen van Lucebert uit deperiode van 1952-1993. Art Twente heeftHan Steenbruggen van het GroningerMuseum als gastconservator gevraagdeen tweetal presentaties samen te stellenover de echte schilderskunst en de fotokunst.Daarbij worden werken getoondvan de schilders Günther Borst, VincentHamel en Martin Tissing en van de fotografenCornelie Tollens, Lidy Jacobs enRuud van Empel (winnaar van de EvertWerkman prijs).”We hebben aan Truus Gubbels gevraagdom van de beelden die we altijdop de beurs hebben een presentatie temaken op museale wijze.

Vorige bijdrage

Plannen voor nieuw ondernemersmagazine TOM

Volgende bijdrage

Ik kijk met interesse naar Grolsch, Ten Cate, maar ook Stork

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *