Twentevisie Jaargang 12, 2000

Commentaar: Advertorials zijn advertenties met een redactioneel sausje

Uit de wijze waarop een bedrijf zich presenteert, kun je vaak al conclusies trekken over de kwaliteit van het management en het product. Ik erger me bij voorbeeld kapot aan die types die om de twee woorden de naam van hun bedrijf noemen in een interview. Geen niveau, dus het zal wel helemaal niets zijn. Zonder advertenties geen blad, dus ook geen Twentevisie. Ik kick op mooie advertenties en ik walg van advertorials. Advertorials zijn naar mijn mening advertenties met een redactioneel sausje, zodat het op het eerste gezicht lijkt alsof de onafhankelijke redactie de lovende woorden heeft opgekalkt. Een soort misleiding, vind ik het. De commerciële afdeling en de redactie van dit prachtblad liggen over advertorials regelmatig overhoop. Want Twentevisie is één van de (heel) weinige redactioneel onafhankelijke economische magazines in dit land dat via controlled circulation wordt verspreid. Juist de scheiding tussen redactie en verkoop legt het blad geen windeieren. De lezers weten dat er in Twentevisie geen koppelverkoop plaatsvindt. Ik sta met mijn mond vol tanden sinds zaterdag 28 oktober toen ik van de regionale krant een compleet bijlage kreeg vol advertorials en teksten door de bedrijven zelf aangeleverd. Onder verantwoordelijkheid van nota bene de advertentieafdeling….

Stork

‘Wij pikken de krenten eruit’, was de kop en een citaat in de vorige Twentevisie met Stefan Wasser, directeur van Stork Mobiel. Stork is niet content met dat citaat omdat (volgens Stork) “ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat Stork Mobiel bij reorganisaties van Stork bedrijven ‘langs zou komen’ om de betere medewerkers eruit te pikken, ten koste van de ‘moeilijkere gevallen’. Feit is dat Stork Mobiel streeft naar een hoge kwaliteit en flexibiliteit van zijn medewerkers. In die zin werd over ‘krenten’ gesproken. Maar feit is ook dat Stork bij reorganisaties in overleg met de sociale partners tot een plan van aanpak komt. Mogelijk onderdeel van ons plan is: inschakeling van Stork Mobiel. In die volgorde. En niet omgekeerd.” Verder stond in het verhaal dat Stork-topman Veenman na het afblazen van de fusie met Internatio zich beraad over de toekomst, dat is niet helemaal waar, meldt Stork: “De top is er wel uit, werkt nu aan een intern draagvlak en treedt er (dus) nog niet mee naar buiten.” In het verhaal is een relatie gelegd tussen de toekomst van Stork en de negatieve reacties op het ontstaan van Stork Mobiel in 1997. Daartussen is geen relatie. (JM)

Vorige bijdrage

Nummer 45: Cees Elzenga moet voorkomen

Volgende bijdrage

Dankzij Steinmeijer heb ik me kunnen ontwikkelen als interieurontwerper

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *