Nummer 23: Twente stikt van de na-apers
Twente stikt van de na-apers.
Niet alleen krijg ik ongeveer elke week uitnodigingen voor allerlei kulprijsjes die ze elkaar in Twente aanbieden, van de zilveren haring tot beste werkgevers award of hoe al die onzin ook mag heten. Ik heb deze en komende week ongeveer dertien uitnodigingen voor haringparty’s. Hoe verlept inmiddels ook, die van de Wilmersberg is een traditionele en al relatief oud. Net als die van Henk Bolk in Almelo. Maar inmiddels bedenkt elke copycat zijn eigen haringfeestje. Ik ben een paar keer gebeld door iemand van de Gedon Groep die mij bijna dwong langs te komen op donderdag, want dan hadden ze een unieke bijeenkomst: een haringparty, En daar moest ik dringend over schrijven. Camera was ook welkom. Goh, leuk, origineel. Ja, maar de opbrengst zou naar een goed doel gaan, meldde de man. Dat is echt uniek, want bij de andere party’s gaat de organisatie van de opbrengst altijd gezellig naar de hoeren, nou goed.
Op de uitnodiging van de Almelose na-apers lees ik dat de gemeente Almelo meebetaalt. Natuurlijk, sinds Knip daar burgemeester is, is vriendjespolitiek een beleidsinstrument geworden. Verder natuurlijk de vaste dienstensector (notarissen, banken, accountants) die inmiddels toch wel een plaag is voor congressen en andere bijeenkomsten; die hebben te veel tijd en vooral te veel geld. Verder lees ik Maas Reclame één van de initiatiefnemers is. Ik ken het bedrijf niet en dat wil ik graag zo houden. En nog even over Gedon: ik heb ooit een printer/faxapparaat van dat bedrijf gehad. Alleen maar gezeik, nauwelijks aandacht voor mij als (te) klein klantje en mijn klachten. Nou begrijp ik hoe dat komt, ze zijn alleen maar druk met de organisatie van die nagemaakte nepbijeenkomsten.
Art Twente was geen nepbijeenkomst. Behalve dat de organisatoren het net zo hoog in de bol hadden als die haringboer van Gedon. Ze wilden bijvoorbeeld niets te maken hebben met Ton Schulten, Ruurd Hallema en Ank Markus. Zelfs de stand van galerie Jaski van Tom Okker hadden ze liever niet gecontracteerd omdat die toch wel erg commercieel is. Verder zijn de organisatoren van de regen in drup geholpen door Henry Holterman (vroeger van en inmiddels weer terug bij Reggeborgh) die wilde plannen had met de beurs, als commissaris van het neusje-in-de-hoogte-Rijksmuseum wat in de melk te brokkelen had, maar uiteindelijk niets deed en vooral op zijn boot rondvoer. Maar dat geklaag in het regionale krantje van onze kunstkenners van Art Twente is wel heel typerend.
Voor kunst moeten we dus weer ouderwets naar de beurzen van Amsterdam of Maastricht. Of naar Borne, ik heb al weken een uitnodiging op zak van Ruurd Hallema om eens langs te komen. Op zijn kaartje lees ik dat hij ook aan de Amsterdamse Prinsengracht een atelier heeft. Dat spreekt me meer aan dan dat dijkje in Borne. En ik ben ook erg benieuwd hoe de vrouw eruit ziet die onder die Mathilde Willink-achtige verschijning schuilgaat.
Nog geen reacties